La Persévérance

et le Courage

Célébrez vos luttes

Les Liens

Apprendre à construire votre ténacité

et votre courage

Avec les difficultés/complexités de la vie, l’édification de la ténacité/persévérance est devenue un nécessité de survie. Plus que jamais les étudiants sont confrontés à des défis, à des attentes élevées et à la pression des paires, qui peuvent être très difficiles à gérer. Les éducateurs du monde entier se posent la question; comment enseigner la ténacité/persévérance et aider nos élèves à développer un état d’esprit de croissance de manière à ce qu’ils puissent comprendre l’intérêt d’apprendre une leçon et de ne pas être contrariés/ ne pas laisser tomber les bras, lorsqu’ils n’atteignent pas leurs objectifs désirés du premier coup?

En fait, ce sont toutes les leçons apprises, en essayant d’atteindre nos objectifs, qui forgent le caractère, la persévérance et une forte éthique de valeur/mérite/fierté.

Accroitre la force de votre volonté et de votre dévouement, est aussi important que d’atteindre vos objectifs.

Avoir de bonnes aptitudes émotionnelles, de communication

et de ténacité, font partie d’un environnement professionnel

attentionné, inclusif et respectueux.  

(Carney, 2015, p. 178)

"Il ne s’agit pas de la force avec laquelle on frappe mais de la force avec laquelle on peut se redresser et de continuer à aller de l’avant"

- Rocky Balboa

Caractéristiques des enseignants résilients

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Ressources en ligne

Angela Duckworth

Learn about why effort matters more than talent & why it takes more than just 10 thousand hours of practice to become world class

Que signifie être résilient?

    

Être résilient, c’est d’avoir la capacité et les compétences pour pouvoir rebondir/faire volte-face, à l’adversité ou aux expériences négatives et de bien s’y adapter. (Carney, 2015, p.130). Ces expériences comprennent l’échec, la déception, le découragement, la défaite, le rejet, etc. ainsi que des traumatismes plus graves et des évènements mettant la vie en danger.

 

Cela comprend aussi la capacité à gérer des sentiments et des impulsions forts, à planifier des projets réalistes et à les réaliser, à avoir une vision positive de soi et à avoir confiance en ses propres forces et capacités. En outre, les personnes résilientes/tenace/persévérantes ont des compétences en matière de communication et de résolution de problèmes. La résilience nous aide à faire face aux problèmes quotidiens de la vie et à gérer les périodes difficiles.

Quelles sont les composantes clés de la résilience?

   

Parmi les principales caractéristiques de la résilience figurent les relations de soutien et d’attention avec la famille et les amis, mais aussi avec les collègues de travail. Un sentiment d’interdépendance et d’appartenance à son lieu de travail, un sentiment de maitriser les objectifs accomplis, et de vouloir réussir, sont également des éléments importants.

 

Pourquoi la résilience est-elle essentielle pour les enseignants?

      

L’enseignement put être une profession intrinsèquement stressant. Les enseignants ont des responsabilités et des défis multiples et simultanés, répondant à de multiples dirigeants avec souvent des demandes et des attentes concurrentes. La manière dont les enseignants réagissent à ces responsabilités, défis et facteurs de stress, est déterminé dans une large mesure par leur niveau de résilience/ténacité.

Recherche

David Scott Yeager & Carol Dweck

Because challenges are ubiquitous, resilience is essential for success in school and in life. In this article we review research demonstrating the impact of students’ mindsets on their resilience in the face of academic and social challenges. We show that students who believe (or are taught) that intellectual abilities are qualities that can be developed (as opposed to qualities that are fixed) tend to show higher achievement across challenging school transitions and greater course completion rates in challenging math courses. New research also shows that believing (or being taught) that social attributes can be developed can lower adolescents’ aggression and stress in response to peer victimization or exclusion, and result in enhanced school performance. We conclude by discussing why psychological interventions that change students’ mindsets are effective and what educators can do to foster these mindsets and create resilience in educational settings.

Michael Ungar, Patrick Russell & Gerry Connelly

A scoping review of programs targeting middle school students suggests that resilience is seldom the result of interventions within schools alone, or any other single system that provides services to students. Instead, resilience is shown to be a multidimensional construct, involving both exposure to risk and access to multiple internal and external resources. Based on a scoping review of outcomes from 36 interventions, we highlight the elements of successful programs with vulnerable students and reasons for why some programs appear to be less effective or have a negative impact. Less successful programs tended to be those that did not include a cultural component or show sensitivity to contextual variations among students like the size of their community, access to other services and supports, or the economic status of the child’s family. The biases of funders, researchers and educators also influence the choice of resilience-promoting intervention made available in a school rather than the specific needs of the targeted student population. We conclude with several recommendations for more effective interventions with students and the implications of our findings to the evaluation of program outcomes.

Teacher Development: Perspectives, Opportunities and Challenges: Developing Resilient Teachers: New Perspectives on the role of  “Grit” in Effective Teacher Development

Wendy Barber & Ian Brown

The question at hand is that while teacher candidates may take courses in mental health to understand their future students, they do not have specific or measured instruction in resilience, grit, and mental health for themselves. This paper postulates that the development of resilience skills and grit can provide one potential and impactful solution to the problem of new teacher attrition.

This paper describes a case study using a qualitative ethnographic research methodology that examines the significant role of developing resilience and grit within a pre-service teacher education program. The study site is a Canadian university Faculty of Education paired with a local public school board. Research indicates that attrition rates for new teachers are an issue for both administrators and policy-makers, as well as District School Boards. The question at hand is that while teacher candidates may take courses in mental health to understand their future students, they do not have specific or measured instruction in resilience, grit, and mental health for themselves. This paper postulates that the development of resilience skills and grit can provide one potential and impactful solution to the problem of new teacher attrition.

We are a group made up of teachers, researchers, coaches and a physiologist who advocate for Physical Health Education and Sport in Canada. 

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